måndag 9 juni 2008

1.3 Välj rätt anslag

Ta fram handboken "flow learning" och läs sidan 14-15 om "Steg 1. Väcka entusiasm". Tanken är att fånga gruppens intresse för att sedan fokusera uppmärksamheten i nästa steg. Ibland fungerar fysiska lekar, ibland räcker det med samtal. Inom varje grupp finns också vad pr-konsulter kallar "kommunikativa målgrupper". 

Naturvårdsverket tog fram en rapport om hur fem olika typer förhåller sig till klimatfrågan, se bild ovan till höger. Typerna kan också ses, tycker jag, som olika faser över tid hos en och samma person i en given fråga. Genom att förstå var din målgrupp, och individer i din målgrupp, befinner sig på skalan, kan du bättre anpassa budskapet:
  1. Skeptiker - Misstror avsändaren. Behöver bestämma själv och se egennyttan.
  2. Passiva - Vill inte köpa hela paketet. Behöver pröva-på i små, enkla steg. 
  3. Nyvakna - Tror att världen kollapsar. Behöver handfasta råd och inspiration. 
  4. Sansade - Sätta klimatfrågan i perspektiv. Behöver konkret och innehållsrik vägledning.
  5. Engagerade - Drivs av oro och dåligt samvete. Behöver lugnande besked och tydlighet. 
Är vi inte alla lite skeptiska i början? Om så, kan ett sätt vara att utgå från att deltagarna är Skeptiker, men att du kan flytta dem till Passiva och kanske till och med Nyvakna under övningens gång? Skapar det rätt förväntningar från början för att väcka deras entusiasm? Svara på frågan genom att lägga en kommentar nedan.

1 kommentar:

Emil Eklöv sa...

För att utgå från exemplen i inlägget: skeptikern som misstror, den passiva som håller igen, den nyvakna domedagsprofeten, den sansade törstande efter fakta och den engagerade som försöker förstå får jag en känsla av en alltför stor värld. Visst är det av vikt att vi får insikt om den kris vi miljömässigt befinner oss i men hela projektet är ändå alltför stor för oss att verkligen ta in. Det finns mängder av kämpar därute för såväl miljö som människor och djurs rättigheter. Men det är väl ändå till syvende och sist så att det enda krav vi bör lägga på oss själva som en del av vår jord bör vara att finna vår egen väg i den stora utveckling som innefattar hela uninversum. För livet handlar väl om utveckling och att förädla oss själva och den värld som finns i vår direkta närhet. Därefter kommer våra goda intentioner och agerande att växa och sprida sig. Dagens media har skapat en värld som sträcker sig bortom våra fysiska begränsningar. Vi är alla på rätt spår men måste finna vår egen väg in i den universiella gemenskapen.
Emil